De
V.O.C. is voor Texel heel belangrijk geweest, vooral voor de handel.De
Nederlandse handel was tot het einde van de 16e eeuw vooral
gericht op de Oostzee en de Middellandse zee. Spullen die we in
Nederland niet konden krijgen werden door Portugal gekocht en zij
leverden dat aan Nederland. Toen er steeds minder ingekocht kon worden
ontstond het plan om zelf de producten als specerijen, zijde en
porselein in te voeren.
Op
Texel was een soort rustplaats en haven voor de schepen. Die heette: de
Rede Van Texel. In 1595 vertrok het eerste schip vanaf de Rede van Texel
voor een reis naar de Oost. Een reis naar Azië duurde gemiddeld negen
maanden. De Rede Van Texel was een belangrijke in en uitvaarroute voor
de schepen die over de Zuiderzee heen voeren. Schepen gingen bij de Rede
van Texel voor anker om bij gunstige wind weer uit te varen. Soms lagen
zij wel weken- en soms maandenlang voor anker. Vooral in de zeventiende
en achttiende eeuw was het een drukte van belang op Texel. De Rede Van
Texel nam een gebied van Den Helder tot het zuidwesten van Terschelling
in. Texel was het centrale punt en het dorp Oudeschild was daarin heel
belangrijk.
Om
deze route te beschermen tegen de Spanjaarden liet Willem van Oranje een
ford bouwen, een soort van bunker, hij noemde het: De Schans. De Schans
werd rond 1574 gebouwd en in 1780 konden er 320 soldaten in leven.
In 1811
bracht Napoleon nog een bezoek aan De Schans en liet het versterken met
twee andere bunkers. Die heetten: Lunette en Redoute, Lunette grensde
aan het dorp Oudeschild en Redoute lag ongeveer 400 meter van De Schans
af.Het
fort De Schans is nu eigendom van de Vereniging Natuurmonumenten en is
grotendeels gerestaureerd. Je kunt er ook rondleidingen krijgen.
In
1799 is de V.O.C door financiële- en bestuursproblemen opgeheven.
Officieel bestaat de V.O.C niet meer sinds 31 december 1799. De
compagnie heeft 197 jaar bestaan.Na
de opheffing kwamen de schepen en gebouwen in Nederland en de
vestigingen in Indië in handen van de Nederlandse staat.